سایه های بیداری

سرای دلشدگان

سایه های بیداری

سرای دلشدگان

  • ۰
  • ۰

۲۹ و ۳۰ دی

۲۹ و ۳۰ دی 

واژه های غم ، غصه ، اندوه ، تألم ، و ... بی شک قابلیت گنجایش انبوهی از اندوه را داراست . اما یک واژۀ دیگر نیز هست که می تواند قابلیتی در حجم بی نهایت از اندوه را پذیرا باشد . و آن ، واژۀ « دل » است . 

جمله ام را تصحیح میکنم : واژۀ دل نه . بلکه خود دل . 

اگر چه واژگان از نظر من می توانند بیکران کرانه ها را در بر گیرند و کران تا کران در معانی سیر کنند و ما را تا فراسوی اندیشه و خیال سوق دهند اما در مورد اندوه ، هیچ واژه ای قابلیت بیان عمق « واقعه » را به اندازۀ خود « دل » ندارد . دل ! تکه گوشتی محدود و محصور در سینه که میتواند دریایی ، یا اقیانوسی ، و یا حتی کهکشانی از حقایق جهان هستی را ، فقط در گوشۀ کوچکی از بی نهایت کنج خویش ، مأوا دهد . 

اما با این حجم فراخ در قابلیت ذخیره و پاسداشت ، در مقابل دو چیز عاجز است : 

اولی : عشق 

دومی : مرگ عزیزی 

تصادف اما ! عقلش به این نرسید که « دل من » با همه حجم خویش ، تحمل غمی به این وسعت را نخواهد داشت . 

 اتوبوسی ،  در گرگ و میش سحرگاه سرد ۲۹ دی ماه ، بی قرار و شتابان ، از پشت سر ، سر رسید و تن گرم مادرم و پدرم را در نوردید و نفس گرم مادر نازنینم را در دم ،  و پدرم نیز بی تاب ، با یک روز فاصله ، به معشوق پیوست . 

 

« دهخدا » اگر زنده بود ، می گفتم : جان مادرت ، واژۀ « تصادف »  را در فرهنگ واژگان ننویس . 

اینطوری هنوز سر بر دامان مادرم میگذاشتم . او نوازشم میکرد و من غرق در زیبایی چشمهای بی نظیرش ...

یادشان گرامی و خاطرشان عزیز . 

 

  • ۰۲/۱۰/۳۰
  • سایه های بیداری

نظرات (۲)

  • نسیم صداقت
  • روحشان شاد

    🌹🌹🌹

    پاسخ:
    سپاسگزارم بانوی گرامی 

    روحشان شاد و یادشان گرامی⚘️

     

    من عاشق رمانم و رمانهاتون رو خواندم، ولی کامل نبودن، بقیه ش رو هم نتونستم پیدا کنم و بخوانمشون. یکیشون رو توی یه سایتی چندین وقت پیش تا نصفه خوانده بودم و دیگه اون سایت رو پیدا نکردم مابقی ش بخوانم. حیف

    پاسخ:
    درود و عرض ادب 

    خوش آمدید و سپاس از بابت ابراز همدلی . 

    راستش معمولا منو بیشتر از دو ماه در هر سایت تحمل نمیکنند
    و فوری حکم اخراجم را میزنند . 
    البته تقصیر اون زبان بسته ها نیست 
    من دهانم زیادی گشاده 
    و حرف و حدیث « مزرعۀ حیوانات » را همه جا بازگو میکنم . 
    وگرنه آنها از طایفۀ بی آزار « قره قویونلو » هستند 

    از اینکه از بابت رمان‌ها به زحمت افتادید ، بی نهایت شرمنده ام . 
    امیدوارم دوباره به اون حال و هوای سابق برگردم 
    و ادامۀ مطالب ناقص را پی بگیرم . 
    باز هم ممنون از حضور گرم شما . 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی